Antonie Lodewijk Koster werd op 8 augustus 1859 geboren in Terneuzen. Hij groeide op in Zeeland en raakte al snel in de ban van potlood en papier. Door zijn omgeving werd hij gestimuleerd zich verder in tekenen en schilderen te bekwamen.

Den Haag

Anton L. Koster

Anton L. Koster

In 1880, 21 jaar oud, verhuisde hij naar Den Haag. Hij ging daar de schildersopleiding volgen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten.
Aansluitend aan zijn opleiding maakte hij een reis door Frankrijk. Gedurende die tijd verbleef hij voornamelijk in de Pyreneeën. Hij raakte hier geïnspireerd door het impressionisme en de warme, sprekende kleuren waar hij kennis mee maakte.

Gezicht op 't Spaarne Haarlem

Gezicht op ‘t Spaarne Haarlem

Monet

Claude Monet bezocht Nederland en raakte diep onder de indruk van de fel gekleurde velden met tulpen, narcissen en hyacinten. Deze verzameling kleuren leende zich uitstekend voor zijn impressionistische experimenten. Dat leidde er toe dat hij het schilderij ‘Bollenvelden en windmolen bij Rijnsburg’ maakte.
Koster zag dit schilderij tijdens een bezoek aan Parijs en het droeg bij aan zijn bewondering voor deze schilderstijl.
Hij ontwikkelde zich tot schilder, tekenaar, pentekenaar en etser. In zijn latere leven werkte hij als docent aan de academie.

 

Eerste erkenning

Bollenvelden achter de duinen

Bollenvelden achter de duinen

In 1892 werd door Mouton & Co een album van Koster uitgegeven met 12 etsen van zijn hand, met gezichten van oud Den Haag.
Hij vestigde zich later in Heemstede en vanaf 1885, hij was toen 25 – ging hij zich specialiseren in het schilderen van bollenvelden. Van zijn collega’s kreeg hij gekscherend de bijnaam ‘Anton Tulp’. Door anderen werd hij al snel ‘de Rembrandt’ onder de Nederlandse bloembollenschilders genoemd.

Hij kende de bollenstreek op zijn duimpje en reisde er rond – aanvankelijk per fiets, later per auto – om studies te maken van het landschap. Hij had een voorkeur voor niet al te uitgestrekte en in kleur sterk variërende tulpenvelden, liefst in de directe omgeving van woningen of de uitlopers van een dorpskom. Koster, die was gevormd door H.W. Mesdag en Philip Zilcken, is één van de weinige specialisten in het schilderen van bollenvelden. Hij zei ooit tegen een collega: ‘Ik ben gaan begrijpen waarom er onder collega’s zo weinig animo is om de bollenvelden te schilderen. Vooral als het half bewolkt is en nu en dan de zon doorbreekt, verandert de sfeer aan de lopende band. Dat maakt het schilderen van tulpenvelden ontzettend moeilijk maar is het tegelijkertijd ook een enorme uitdaging’.

 

Een mooie dag in een tulpenveld

Een mooie dag in een tulpenveld

Herkenning

Zijn werk was geliefd, niet alleen onder verzamelaars, maar ook onder collega-schilders. Zo kocht G.H. Breitner ooit voor het niet onaanzienlijke bedrag van 300 gulden een tulpenveld van Koster. Bollenkwekers kochten de werken van Koster als relatiegeschenk voor hun klanten, waardoor de schilderijen en pastels verspreid raakten over de gehele wereld, van Rusland tot de Verenigde Staten. De populariteit van zijn bollenvelden zit ‘m vooral in de hoge kwaliteit en het levensechte karakter. Bij Koster kloppen de kleuren van de afgebeelde soorten, het type gewas en de landschappelijke omgeving altijd.

 

Koninklijk bezit

Spinozahuis in Rijnsburg

Spinozahuis in Rijnsburg

Ook Koningin Juliana was een groot bewonderaar van het werk van Koster en kocht diverse doeken aan, waaronder ‘Het huis van Benedictus de Spinoza te Rijnsburg’ Spinoza was niet onomstreden in Rijnsburg. In dit huisje had hij zijn Ethica geconcipieerd. In het gereformeerde Rijnsburg stond men erg afhoudend tegenover hem. Hij was immers de filosoof van ‘Panta Rei’, waarin hij beschreef dat God identiek is aan de natuur. Dat was je reinste godslastering.

 

 

 

Het schitterend gekleurde bloembollenschilderij ‘Boeren aan het werk in een bollenveld’ stamt uit de jaren ’30 van de vorige eeuw en is op lijst voorzien van zegel eigendom Koningin Emma én het domeinbrandmerk Paleis Soestdijk. Het werd van 14-17 maart 2011 uit de nalatenschap Koningin Juliana door Sotheby’s Amsterdam geveild.

Boeren aan 't werk in bloembollenveld

Boeren aan ‘t werk in bloembollenveld

 

 

Koster werd in 1916 voor zijn werk onderscheiden met een Koninklijke medaille. Hij was lid van Pulchri in Den Haag, van het Genootschap van beeldende kunstenaars ‘Kunst zij ons doel’ in Haarlem en van ‘Arti et Amicitiae’ in Amsterdam. Hij was een voortrekker van de Nederlandsche Etsclub.

 

 

 

 

Koster overleed op 77-jarige leeftijd op 28 mei 1937 in Heemstede en werd in Haarlem begraven. Zijn werk is onder andere te bezichtigen in het Gemeentemuseum Den Haag, Teylers Museum, het Frans Halsmuseum in Haarlem en het Kröller-Müller Museum in Otterlo.